Az ötödik alapvető erő
Forrás : Világtudomány.hu
Címkék :
Nem tudni mit találtak. Amikor a kutatók látták az adatokat, azt hitték, hiba történt, de a jelek nem tűntek el a Tevatronban, a Chicago közelében lévő részecskegyorsítóban. "Ez annyira lenyűgöző, hogy még magunk se nagyon hisszük el," mondta John Punzo, a csapat vezetője, miután felfedeztek valamit, ami ha nem számítási hiba, akkor alapjaiban változtathatja meg korunk fizikáját.
Az ötödik alapvető erő

A mérési eredmények a fizika a legfontosabb felfedezései lehetnek az utóbbi évtizedekben. Hónapok óta foglalkoztatja a tudós világot az ügy, mit is találtak? Új elemi részecskét - vagy akár az ötödik alapvető erőt?

Sokfajta erő létezik a világunkban, de a fizikában csak négy alapvető erőt ismerünk: az erős nukleáris erőt, a gyenge nukleáris erőt, az elektromágneses erőt és a gravitációs erőt. A gravitáció tartja egyben az egész Univerzumot, míg az elektromágneses erő hozza létre a fényt. A másik két erő - az erős és a gyenge kölcsönhatás- az atommagokon belül érvényesülnek.

Az összes többi erő erre a négy alapvető erőre vezethető vissza: a Coulomb-erő (az elektromos töltések között), a mágneses erő, a súrlódási erő, a centrifugális erő, a rugóerő, a mágneses erő, a mechanikai feszültség, a kémiai kötés és a kényszererő, hogy csak néhányat említsünk.

A modern kvantummechanikai nézet szerint az első három erő (a gravitációt kivéve) esetén az anyagi részecskék (fermionok) nem hatnak közvetlenül kölcsön, hanem virtuális részecskéket (bozonokat, mint például a foton az elektromos töltések kölcsönhatásakor) cserélnek egymással. Az általános relativitáselmélet szerint a gravitáció a téridő görbületének eredménye.

A titokzatos jel a protonok és antiprotonok közötti, fénysebesség körüli ütközése során bukkant fel a Tevatronban.  Néhány ütközésnél a kutatók furcsa jelenséget észleltek: két sugárban könnyű részecskék keletkeztek és mellettük egy „nehézsúlyú” úgynevezett W-bozon.  Ez 250-szer gyakrabban történt, mint azt a fizikusok várták - mintha egy korábban ismeretlen elemi részecske széthullásának eredménye lett volna.

Az újonnan felfedezett erő - ha létezik, és nem mérési tévedés - csak rendkívül rövid távolságokban hat, azonban, alapjaiban rázná meg a fizikát. "Ez olyan nagy dolog lenne, hogy szinte ijeszt minket, mondta Punzo a New York Timesnak.

Forrás: spiegelonline, wikipédia

 

Kommentárok : 11
pcsablabor írta : 2012. november. 01, csütörtök - 04:01
A világ még számos titkot tartogat számunkra és csak rajtunk múlik, hogy ezeket mikor vesszük észre.

Eistein írta : 2012. július. 01, vasárnap - 10:49
Igaza van a ciknek a relativitas elmeletel kapcsolatban! Gratulalok onek Miklos az eredmenyehez!

Eistei írta : 2012. július. 01, vasárnap - 10:48
Igaza van a ciknek a relativitas elmeletel kapcsolatban! Gratulalok onek Miklos az eredmenyehez!

Kristóf Miklós írta : 2012. június. 27, szerda - 10:33
Én arra jöttem rá, hogy az Univerzum tömege nem egy véletlen szám, hanem a fizikai állandókból kiszámolható: M = e^4*4*pi^2*alfa^2/(G^2*me^3), ahol e = 1.5189183*10^-14 négyzetgyök (Newton) *méter az elektron töltése, alfa = 1/137.03604 a finomszerkezeti állandó, G = 6.672*10^-11 kg^-1*m^3*s^-2 a gravitációs állandó,és me = 0.9109534*10^-30 kg az elektron tömege. Az ezzel az M-mel újraértelmezett Hubble llandó = c^3/(3*négyzetgyök(3)*G*M) = 72 km/s/Mpc.

Guba írta : 2011. június. 28, kedd - 19:51
Aha! Az UFO-k hozták ide, mi? :-)

Dr. Jozsi írta : 2011. május. 27, péntek - 18:09
Es lesz egy nyolcsadik ero is, ami akkor derul ki, ha beborul.

krokodil21 írta : 2011. április. 17, vasárnap - 23:12
"Az általános relativitáselmélet szerint a gravitáció a téridő görbületének eredménye."
Na, ez pl. pont fordítva van! A téridő görbülete, a gravitáció következménye! De egyébként is egy nagy baromság ez a "cikk"!

tombenko írta : 2011. április. 14, csütörtök - 21:57
A cikkíró tanult fizikát? Mert pl. a centrifugális erő egyszerűen nem létezik, azt nem hozza létre semmi, a kényszererő rengeteg erő összefoglaló neve, stb...
Kisfaludy György:
Menjen el írónak, a fantasy kategóriában eséllyel indulna. Máshol nem értelmezhető, amimt írt.

walaki írta : 2011. április. 14, csütörtök - 16:17
WOW! Hogyan mérem meg a fénysebességnél gyorsabban ütköző "anyagokat", ha képtelen vagyok értelmezni a fénysebességnél gyorsabb dolgokat?

walaki írta : 2011. április. 14, csütörtök - 15:26
WOW! Hogyan mérem meg a fénysebességnél gyorsabban ütköző "anyagokat", ha képtelen vagyok értelmezni a fénysebességnél gyorsabb dolgokat?

Kisfaludy György írta : 2011. április. 09, szombat - 05:12
Az ötödik erőt a neutronokban és a protonokban raktározott fény meddő kiáradásai okozzák, mert a belül visszapattanó fénykvantumok kupakszerű hullámterei akadálytalanul haladnak tovább. Ezek a téridő jellegű kupakok csak közelre hatékonyak. Ezért nem érnek össze az atommagban a nukleonok. Lesz még egy hatodik erő is, amit a neutronok és protonok 1,41 szeres fénysebességgel pörgő pikkelyei okoznak majd. A fekete lyukakkal kapcsolatban fog felmerülni a számításoknál.


Szóljon hozzá Ön is!
Az Ön neve :
Kérem írja be a(z) 5+7 művelet eredményét ide :
Hozzászólása :